Gerlad Hütler német professzor, egy interjúban közérthetően mondta el,
hogy milyen hatással van a tévézés és a számítógépezés az agyfejlődésre, és
miért olyan fontosak a testi tapasztalatok. Az interjúban arról is beszámolt,
hogy miként változik annak a módja, ahogy a körülöttünk lévő jelenségekről tapasztalatot
gyűjtenek a gyerekek.
Kedves Olvasó! Nálatok mi volt a nyári tapasztalat? A Ti gyerekeitek is leragadnak a tévé,
számítógép mellett? Mivel csábíthatóak ki a szabadba? Milyen szabályokat
alkalmaztok a tévénézés, számítógépezés kapcsán? Milyen kihívásokat tartotok megfelelőnek?
-Professzor úr, Ön neurobiológusként azt kutatja,
hogyan hat a média az emberi agy fejlődésére. Tudna nekünk egy gyerekeknek
szóló jó tévéműsort vagy számítógépes játékot ajánlani?
-
Nem, és ilyesfajta ajánlások nem is visznek minket előrébb. Mert úgy csak egy
felszínes eszmecserébe bonyolódnánk a kínálatok tartalmi minőségéről - ezt
azonban jobb elkerülni.
A
másik, hogy nem is kell sokáig keresgélnie: nagyon gyorsan talál öt olyan
tanulmányt, amely kimutatja Önnek, hogy állítólag milyen jó is a gyerekek
számára a tévézés. További öt tanulmány ezzel szemben viszont azt fogja
bizonyítani, hogy a televízió rossz. Ez a vita teljesen haszontalan a szülők
számára. Én nem tartalmakról beszélek, sokkal messzebbről közelítem meg a
kérdést.
Néhány
évvel ezelőtt mi neurobiológusok, még úgy gondoltuk, hogy a genetikai programok
automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az agyban. A komplex neuronális
hálózatokat tehát, melyek a gondolkodásunkat, az érzelmeinket, a
cselekvéseinket irányítják, genetikailag programozottnak tartottuk. Azonban már
tudjuk, hogy hosszú távon csak olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek
agyában, amelyek a konkrét élet-világban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem
használunk, az elsorvad. A genetikai programok arról gondoskodnak, hogy először
nagy többlet jöjjön létre idegsejt-kapcsolatokból.
Az
agyunkban lévő legfontosabb neuronális áramkörök kialakításához elsősorban arra
van szükségük a gyerekeknek, hogy megtapasztalják saját testüket. És ezt nem a
képernyő előtt ülve szerzik meg, függetlenül attól, hogy mi megy a tévében.
- Miért olyan meghatározóak a testi tapasztalatok?
-
Csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelelő
testérzet. Már vannak olyan tanulmányok, melyek bizonyítják: azok az alsó
tagozatos gyerekek, akik jók matekból, különösen jól tudnak egyensúlyozni is.
Az ember úgy szerzi meg a háromdimenziós és absztrakt gondolkodáshoz, ill. a
matematikához szükséges feltételeket, hogy megtanulja egyensúlyban tartani a
testét. Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik,
nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a testének
tanulásával tölti az időt.
- A gyerekeknek tehát lehetőleg minél többet kellene
mozogniuk?
-
Igen, de nem feltétlenül kell hegyet mászniuk. Az egyik legcsodálatosabb
testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a gyermek agyának olyan
virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy hajszálpontosan a
megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus gyakorlat és
ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi, nagyon differenciált
gondolkodásmódnak is.
Ráadásul
az éneklés esetében egy nagyon komplex kreatív teljesítményről van szó. Hiszen
a gyereknek az egész dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy egzakt módon a
megfelelő időpontban eltalálja a megfelelő hangot. És a kórusban megtanul
alkalmazkodni is a többiekhez – ami a szociális kompetencia egyik feltétele.
Ezen
kívül a gyerekek valami csodálatos dolgot is megtapasztalnak: azt ugyanis, hogy
nem tudunk félni, ha énekelünk. Ma már tudják a neurobiológusok, hogy a
felszabadult agy éneklés közben nem képes félelemérzéseket mobilizálni. Ezért
énekel az ember évezredek óta lefelé menet a pincébe. Nem azért, hogy elijessze
az egereket.
- Hol csapódnak le az ilyen tapasztalatok, hol alakulnak ki
a neuronális áramkörök?
-
Az agyunk legbonyolultabb részén az úgynevezett prefrontális kortexben. Ez
közvetlenül a homlok mögött található. Ott fejlődik ki az önmagunkról alkotott
képünk. És ezzel együtt az a késztetésünk is, hogy a világ felé forduljunk,
hogy cselekvéseket tervezünk, impulzusokat kontrolláljunk és elviseljük a
frusztrációkat.
Ennek
korai gyermekkorban, körülbelül 6 éves korunkig kell kialakulnia. A mindezért
felelős hálózatok a frontállebenyben azonban csak akkor fejlődhetnek ki, ha a
gyerek megszerzi ezeket a tapasztalatokat. Ilyen élmények pedig akkor érik
elsősorban, ha olyan dolgokkal foglalkozik, melyeket képes megérteni és
alakítani is tud rajtuk. Ez azonban ma egyre nehezebb.
- Mi az oka ennek?
-
A gyerekek világa ugyanolyan erősen megváltozott, mint a felnőtteké. Ma már nem
vagyunk képesek felfogni, hogyan is működnek lényegében a hétköznapi használati
tárgyaink. Régebben másképp volt ez. Minden készülék érthető volt. A bicikli, a
gőzgép, még az autó is. Egy gyerek szét tudta szerelni a vekkert,
megvizsgálhatta a belsejében található fogaskerekeket - és ezzel megfejtethette
a mögötte lévő mechanizmust. Ma, az információs társadalom korában a dolgok
gyakran oly bonyolultak, hogy az okot és okozatot csak nehezen vagy egyáltalán
nem tudjuk felfogni.
- Hogyan hat mindez a gyermek agyára?
-
Az agyunk mindig ahhoz alkalmazkodik, amit lelkesedéssel teszünk. A múlt
században az emberek a gépekért lelkesedtek és azzal azonosították magukat.
Sőt, ezt a gép-gondolkodást még magukra is alkalmazták. Ez aztán kihat a
nyelvre is: a szívünket pumpának nevezzük, és elkopott ízületekről beszélünk,
melyeket kicserélünk.
De
most hirtelen beköszöntött ez az új korszak. Egyre nehezebb lesz megérteni az
okokat és okozatokat. Például, hogy miért is mozog a nyíl a képernyőn jobbra,
ha mozgatjuk az egeret. Az értelmi összefüggésnek ez a hiánya azt eredményezi,
hogy a gyerekeket egyszer csak nem fogja érdekelni a kauzalitás. Ez az emberi
agy fejlődésének egyszerű konzekvenciája. Kvázi megtanulják, hogy a dolgokat a
mögöttük rejlő értelem megragadása nélkül kell elfogadniuk.
Sok
digitális média nemcsak hogy nem érthető, hanem ráadásul még nagyon kevés
lehetőség is kínálkozik a képernyőn folyó történésekbe való aktív beleszólásra.
A legegyszerűbb példa erre: a tévékészülék esetében nem tudunk máson
változtatni, mint a program kiválasztásán. Amikor először ültetünk kisgyereket
a tévé elé, még beszélgetnek a készülékkel. Mondják a nyúlnak, hogy hol
leselkedik a róka. Megpróbálnak tehát aktívan részt venni a történésekben. Ezt
tanította nekik az eddigi - virtuális média nélküli - tapasztalatuk. Néhány
hetes tévézés után azonban a legtöbben rezignáltan veszik tudomásul, hogy nem szólhatnak
bele tevékenyen a dolgok alakításába és feladják, azaz: megkérdőjelezik az
önhatékonyságuk egy részét.
- Ez azonban fontos eleme a gyermek fejlődésének
-
Igen, és csak a saját tapasztalatai által fejlődik ki a homloklebenyben - egy
nagyon komlpex neuronális hálóként. Az ismerethorizontjukat bővítendő, a
gyerekeknek az új élményeiket egy értelmi kontextusban kell elhelyezniük. Az
agyunk ugyanis csak akkor tud megtanulni valamit, ha az új benyomásokat egy
olyan, már meglévő mintához kapcsolhatja hozzá. amely a korábbi tapasztalatok
által jön létre. Ez egy rendkívül kreatív folyamat.
A
gyerek megpróbálja tehát az újat a régihez illeszteni. De ehhez előbb úgymond
keresgélni kezd az agyában. Egy produktív nyugtalanság keletkezik, mindaddig,
mígnem egyszer csak passzol az ingerminta. Akkor aztán a káosz az agyban
harmóniává alakul át. Ez az a bizonyos aha-élmény.
És
eközben aktivizálódik a jutalmazási rendszer. Az idegsejtek
„boldogsághormonokat” bocsátanak ki. Minden apró, saját teljesítményként elért
sikerélmény olyan boldogítóan hat, mintha egyszerre egy kis kokaint és heroint
vettünk volna be. Ezzel szemben rettenetesen nehéz a filmnézésben aktívan,
kreatívan benne lenni. Ezért jó volna, ha a gyerekek a beiskolázás előtt
lehetőleg egyáltalán nem kerülnének kapcsolatba a tévékészülékkel vagy a
computerrel.
- De hát egy könyv cselekményét is készen kapjuk. Az olvasás
is passzív tevékenység.
"De azt mondtad, menjek ki játszani!" |
-
Ha egy gyerek olvas, akkor közben agytechnikailag rengeteg dolog történik. A
betűket szavakká rakja össze. A szavak és mondatok képekké alakulnak át,
fantáziavilágokká. Amit a gyerek agya elolvasott, az megjelenik lelki szemei
előtt. Piroska megy az erdőbe. Itt egy gyerek sem a betűket látja. Ez
hihetetlen fantáziateljesítmény: feketéből és fehérből egy képet megalkotni.
Ezzel szemben egy Harry Potter-film semmit sem ér. Mielőtt bekapcsolhatná az az
ember a fantáziáját, már ott is a következő kép. Csak az viszi valójában
előrébb az embert, amiért saját maga megdolgozott.
- Ön tehát úgy gondolja, hogy a gyerekeknek feladatokra van
szükségük?
Az
agy számára a valódi kihívások, kalandok a döntőek. A nagybácsival pecázni,
házat építeni egy fára vagy megmászni egy hegyet. A kalandok tettek
mindnyájunkat erőssé. Ma már bizonyítani is tudják az idegtudósok ezt az
összefüggést: a gyerekeknek életük során lehetőleg minél több kihívással kell
megbirkózniuk ahhoz, hogy az agyukban létrejöhessenek a legfontosabb hálózatok.
A gyerekeknek tehát szükségük van egy olyan világra, amelyben az
interaktivitásnak igen nagy szerep jut. Mégpedig nem a virtualitás, hanem a
reális élet összefüggéseiben.
- Később is ki tudják építeni a gyerekek az agyukban lévő
neuronális hálókat?
Ha
a kritikus periódus már elmúlt és a test szabályozásához szükséges fontos
hálózatok csak gyéren alakultak ki, akkor a gyerek nem rendelkezik jó
testérzéssel. Mindazonáltal az agy egész életünk során alakítható marad. Egy 8
vagy 10 éves gyerek is profitál utólag minden olyan testtapasztalatból, melyet
most szerez. Azonban egész más lesz a motivációja arra, hogy a testét tréningezze.
A tanulási folyamat már nem intuitíve és automatikusan zajlik. A gyerekek
szégyellik magukat a deficitjeik miatt, kicsúfolják őket - és félelemmel
tanulnak, ami nem jó alap.
- Feltéve, hogy 6 éves korban már kialakultak az agyban a
fontos neuronális hálók: védve vannak ekkorra a gyerekek minden mediális
veszélytől?
-
Nem feltétlenül. Mivel sok gyereket az a veszély fenyeget, hogy elvesznek a
virtuális világokban.
- A számítógépes játékokra gondol?
-
Igen, többek között. Mert akkor válik a dolog veszélyessé, ha a digitális
médiát arra használják a gyerekek, hogy az alapvető szükségleteiket
kielégítsék. Ebből minden embernek kettő van.
Az
egyik: tartozni akarok valahová. A másik: teljesíteni akarok valamit. Az első
szükségletben a kötődés, a másodikban a szabadság iránti vágy fejeződik ki. A
srácok elsősorban attól szenvednek a mi társadalmunkban, hogy csak ritkán van
lehetőségük arra, hogy valamit teljesíthessenek. Nem találnak igazi
feladatokat, amelyek fejlődésükben erősíthetnék őket. Ugyanis épp ezek
segítségével építik fel a gyerekek az önképüket, az identitásukat.
Nyilvánvaló,
hogy sok szülő nem is tudja már, hogy milyen is lenne egy ilyen, a gyerek
fejlődését elősegítő feladat. A gyereknek saját magának kell azt megkeresnie,
és ennek a feladatnak valóban nehéznek és hosszantartónak kell lennie. A végén
aztán úgy leszünk vele, mint amikor felmásztunk egy hegyre: csak ül ott fenn az
ember, és egyszerűen azt érzi: boldog. Az a jele annak, hogy a gyerek igazi
feladatot oldott meg, hogy ilyenkor nincs szüksége külső dicséretre, jól elvan
egymaga is.
Ma
elsősorban a fiúk abban találják meg a feladatukat, hogy tökélyre fejlesztik
magukat a computer játékokban. Mert ott a versenyeken megmutathatják, milyen
jók. De éppen ezek a feladatok nem alkalmasak arra, hogy segítsék őket a reális
életben való eligazodásban.
- Kik a különösen veszélyeztetett gyerekek?
-
A német iskolások kereken 40 százaléka szorongva megy iskolába. Elsősorban a
fiúk azok, akik iskola után rögtön odaülnek a számítógépekhez. Legalább egy-két
órányi lövöldözős játékra van szükségük. A computer számukra a frusztráció
leépítésének eszközéül szolgál. Azáltal, hogy helytállnak a virtuális világok
kínálta kalandokban, szörnyeket mészárolnak le és győztesekké válnak, kiutat
találnak tehetetlenségből, a felhalmozódó agresszióból. Egy sajátságos
teljesítménnyel építik le a frusztrációjukat.
- Tehát ismét a jutalmazási rendszer lép akcióba.
-
Pontosan. Úgy, mintha a gyerekek egy csodálatos, új élettapasztalatra tettek
volna szert. Ez a tapasztalat azonban egy olyan életvilágra vonatkozik, amely
nem létezik a valóságban. Neurobiológiailag nézve ez végzetes: a gyerek olyan
élethelyzetekre edzi az agyát, amelyek csak a képernyőn fordulnak elő. A
számítógépek ráadásul még az ellenőrizhetőség illúzióját is keltik. Amikor egy
gyerek egy másikkal játszik, akkor azt tapasztalja, hogy a valóságban nem
minden kontrollálható. Egy másik ember nem mindig azt teszi, amit mi magunk
szeretnénk.
Azonkívül
sok srác játék közben már nem is érzékeli a testét. Nincs többé szükségük
alvásra, nem reagálnak az éhség vagy szomjúság jelzéseire. Dél-kelet- Ázsiában
már be is következtek az első olyan esetek, amikor a számítógép előtt ülve éhen
haltak és kiszáradtak computerfüggő fiatalok.
- Ön elsősorban fiúkról beszél. De mit csinálnak a lányok a
számítógéppel?
-
Ők chatelnek. A lányok erősebben érzik a szükségét annak, hogy valahova
tartozzanak és kapcsolatot építsenek ki. Aztán ha ez nem sikerül igazán, akkor
a chatelés bizonyos mértékig pótkielégítésként bevethető a hiányzó közelség és
kötődés ellen. Egy olyan barátnővel, akiben megbízhatok,
nem kell minden öt percben dumcsiznom. Az, hogy a lányok annyit beszélnek,
inkább annak a jele, hogy tulajdonképpen elbizonytalanodtak és nem bízhatnak a
kapcsolat tartósságában, szilárdságában. Ahhoz hasonlóan, mint amikor a csibék
az anyjukat hívják.
- És a valóságos szociális kapcsolatok elsorvadnak?
-
Ennek szükségszerűen így kell lennie. Csak akkor tudnak egy másik emberrel való
igazi kapcsolatot ápolni, ha együtt is vannak azzal. Minden más csak virtuális
kapcsolat. Hisz a virtuális terekben az emberek nincsenek teljes mivoltukban
jelen. Nincs illatuk, szaguk, a mozgásuk és egyéb megnyilvánulásaik nem
életszerűek. A való életben történő találkozások sajátosságai a virtualitásban
nem fordulnak elő. A chatelés során csupán írásban kommunikálnak.
- Miről tudják felismerni a szülők, hogy a gyereküket
beszippantotta a virtuális világ? És hogyan tudják gyerekeiket a fenyegető elszegényedéstől
megvédeni?
-
Ha egy gyerek inkább a computer előtt ül, ahelyett, hogy odakinn futkározna,
rohangálna és a többiekkel játszana, tehát ha nem elégíti ki természetes
szükségleteit, akkor aggasztó a dolog, erre a szülőknek már reagálniuk kell. De
nem úgy, hogy tiltásokat fogalmaznak meg. Sokkal inkább meg kell próbálniuk
olyan, a reális világból jövő kihívásokat kínálni a gyerekeiknek, melyeknek
azok meg is tudnak felelni. Kalandokat, váratlan eseményeket, meglepő, sőt akár
még veszélyes helyzeteket is, melyeket a gyerek legyőzhet, hogy aztán ezektől
edződjék.
A
szülőknek tehát ezen széles computer-sztrádák mellé valami mást is el kell
ültetniük az utódaik fejében. Sok szülő ázsiai küzdősportokra, sátortáboros-kirándulásos
nyaralásra íratja be csemetéjét, vagy kisebb gyerekek gondozását bízza rá.
Néhányukon
talán az segít, ha idős embereket tanítanak a számítógép és az internet
használatára. Ezek a gyerekek aztán később el fognak tudni beszélgetni másokkal
és képesek lesznek arra, hogy közösen oldjanak meg problémákat. Nekik ugyanin
az agy érése szempontjából meghatározó években a reális tapasztalati világ
széles spektrumát nyújtják a szüleik.
Azok
a gyerekek viszont, akik computervilágokba merülnek el, túlságosan is gyorsan
tanulják meg ott: minden úgy működik, hogy megnyomják a megfelelő gombot. Nem
tolerálnak többé semmilyen hibát, nem viselik el a frusztrációkat, és nem
képesek többé az impulzusaikat kontrollálni. A valódi világban már képtelen eligazodni.
Viszont,
ha a gyereke részei egy élő közösségnek, és valahogy úgy élnek át kalandokat,
mint pl.: a cserkészek, akkor ritkábban kerülnek a virtuális világok
bűvöletébe: kevesebbet játszanak a számítógéppel és messze nem néznek annyi
tévét. A későbbi életük során is kevesebb szorongásos zavar alakul ki náluk és
nem lesznek olyan bizonytalanok. Igazi egészséges személyiséggé válnak.
- Tegyük fel, hogy egy ilyen személyiség alakul ki: mint
minden fiatal, ez a gyerek is ki fogja próbálni a számítógépes játékokat és az
internetet. A társaihoz hasonlóan ő is létre akar majd hozni egy chat-profilt.
Milyen veszélyek adódnak ebből?
-
Egy gyerek nem születik computerfüggőnek. És soha nem az erős, jó
kapcsolatteremtő képességgel rendelkező, életvidám, nyitott, kíváncsi és
kreatív gyerekek azok, akik az elektromos médiák bűvöletébe esnek. Náluk én nem
látok veszélyt. Ők a számítógépeket annak fogják tekinteni, amiknek lenniük is
kellene: az agy hatékony használatát szolgáló nagyszerű segédeszközöknek. Az
internetet olyan gigantikus tudástárként fedezik fel maguknak, amely lehetővé
teszi számukra, hogy a reális élet kérdéseit megválaszolják.
- De mi történik egy tízéves gyerek agyában, amikor
véletlenül egy pornográf vagy valamilyen szörnyű tartalmú oldalra téved? Nem
éri eközben nagy sokk?
-
Nem feltétlenül. Attól függ, milyen a családi környezet, illetve, hogy milyen
szerepet tölt be otthona média. Ami nálunk, felnőtteknél a borzalmas brutalitás
jele, az sok kiskölyök számára úgy jelenik meg, mint az egymáshoz való
közeledés sok lehetséges formája közül az egyik. Egy olyan gyerek, akit a
passzív médiafogyasztás eltompít, még csak megítélni sem fogja tudni, amit ott
lát. A tapasztalata azt diktálja neki, hogy ezen a képernyőn mindenféle dolog
megtörténhet.
Hol
azt látja, hogy kergeti a róka a nyulat, hol pedig azt, hogy nevetnek az
emberek, amikor Donald kacsa és Pluto rendre laposra verik egymást - és utána,
mintha misem történt volna, újra felkelnek. A képernyőn izomagyú birkózók verik
be egymás koponyáját ordítozó tömeg előtt, majd pedig azt látja a gyerek, hogy
két ember szeretkezik, vagy például levágják egymás fejét.
A
szülők leszoktatták őket a természetes iszonyodásról. Mert már korán azt
tapasztalta a gyerek, hogy nincs semmi értelme mindezeken elgondolkodnia.
Megtanulta, hogy nem feltétlenül képes megérteni, mi zajlik a képernyőn.
- De mi történik azokkal a gyerekekkel, akik még alig
szereztek tapasztalatot a passzív médiával?
-
A gyerek agya meg fogja próbálni ezt az új képet, akármilyen zavaró is az, már
meglévőhöz illeszteni, hogy megértse azt. A benyomásait az emberek közötti
kommunikáció egyik formájaként fogja tárolni. Nagyon fontos, hogy a szülők
akkor világosan elmagyarázzák: ez nem a másokkal való együttélés kívánatos
formája. Ha valaki ezt tenné veled a valóságban, akkor az borzasztóan fájna
neked.
- A gyerekeknek tehát nemcsak olyan feladatokra van
szükségük, amelyek a fejlődésüket segítik, hanem olyan emberekre is, akik
vezetik őket.
-
Igen, sürgősen olyan példaképekre van szükségük, akik segítenek nekik abban,
hogy ne kerülhessenek bele kétes közösségekbe és ne állíttassanak
megkérdőjelezhető feladatok elé. Akkor romlik el mindig a dolog, ha a gyerekek
nem tudják képességeiket kibontakoztatni.
Ehhez
megint a felnőttek kellenek. A computeripar csak a keresletet elégíti ki. És
amíg lesz elég szülő, aki nem érti meg, hogy a gyerekeinek olyan szükségletei
vannak, melyeket a reális világban tudnak kielégíteni, addig növekedni fog a
kínálat a digitális médiából. És ha a gyerekek ilyen körülmények között nőnek
fel, akkor a fejlődésükhöz szükséges feladatokat ott fogják keresni.
Érdemes
elgondolkodni azon, mi lesz abból a társadalomból, melynek gyerekei elbúcsúznak
a reális világtól. Melynek eredménye egy olyan agy, optimálisan alkalmazkodott
a egy internetes virtuális világhoz és a számítógépes játékokhoz.
- Ön tudja-e ezt igazolni neurológiailag?
-
Már rendelkezésünkre állnak olyan tanulmányok, melyek bizonyítják: sehol másutt
nem tanul az ember olyan jól kézügyességet, pontosabban szólva ujjtechnikát,
mint egy billentyűzet kezelésekor vagy egy sms írásakor. Ez nyomokat hagy az
agyban. Így az utóbbi tíz évben sokkal nagyobb lett a fiatalok agyának azon
régiója, amely a hüvelykujjat irányítja.
Ott
alakultak ki egyre finomabb, sűrűbb hálózatok, melyek lehetővé teszik számukra
a bámulatosan gyors hüvelykujjmozgásokat. A fiatalok úgy fejlesztik az agyukat,
hogy az optimálisan alkalmazkodjék ezekhez a követelményekhez. Most már csak az
a kérdés, hogy a jövő társadalmában fontos-e az, hogy az ember a hüvelykujját a
lehető leggyorsabban mozgatni tudja. A gyerekek ezt a kérdést még nem tudják
megválaszolni - a felnőttekre vár ez a feladat.
Az
interjút fordította: Nemes Gáspár
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése