2014. április 2., szerda

A gyermek művészetterápia hasznáról



Előttünk van a kép: gyermekünk elmélyülten rakosgatja a játékait, félhangosan dudorászik, énekel, esetleg rajzol. Önfeledten éli világát, varázsol, alkot, újraél valamit a nap eseményeiből, vagy éppen elképzel valamit. Valami hasonló történik a művészetterápiás foglalkozásokon. Kérdezhetjük: mi a különbség? Otthon is tud játszani, rajzolni  a gyermek. A művészetterápiás gyermek csoport kicsit olyan, mint a születésnapi vendégség. Egyedül nem olyan finom a torta, mindig kap valaki ajándékot vagy éppen kíváncsian várja, hogy tetszik-e majd a meglepetés. Egyszóval több örvendező gyermek kell hozzá, hogy igazi ünnep legyen. A gyermekek egymást is inspirálják, támogatják.
A csoport-élmény alapját a művészetterápiás foglakozáson a közös rajzolás, alkotás adja. Legyen a téma egy mese, egy szimbólum vagy éppen egy mindennapi iskolai, családi esemény.  A gyermekek a rászánt idő biztonságában és a csoportvezető támogató (bíztató, kérdező, segítő) jelenlétében föloldódhatnak. A téma-adás, személyes odafigyelés támogathatja őket egy-egy érzelmi konfliktus feldolgozásában.
Miért hatékony? Mert bátorítást kapnak a gyermekek, hogy egy beszédnél korábbi  nyelven, képi formában kifejezhessék magukat. Ehhez nem kell ügyes rajzolónak lenni, csak a fantáziát kell szabadon engedni. A rajzos, játékos tevékenység egyfajta erőgyűjtés a mindennapos feladatok elvégzéséhez.
Olyan, mint a távolugrás: hátra kell lépnünk – ahogyan a rajzolással kicsit visszamegyünk az időben –, hogy elég nagy legyen a lendületünk az ugráshoz.
Várunk minden gyermeket a GÉZENGÚZ ALAPÍTVÁNY – CSEPPEK HÁZA rajzos csoportjába, hogy megajándékozhassuk egymást képeinkkel.
Gyimóthy Gábor – művészetterapeuta

A Gézengúz Alapítvány Művészetterápiás programja a MOL Új Európa Alapítvány támogatásával valósul meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése