„..Csörgőtől a tabletig..”
Megjelentek az Újgenerációs csecsemőjátékok
A baba tévéadások mellett
megjelentek a csecsemők számára kifejlesztett számítógépes applikációk, de már
vannak kifejezetten az 1 év alatti korosztályt célzó érintőképernyős táblagépek
is.

A pontos kérdés nem is az, hogy szabad-e, sokkal inkább az, hogy hogyan játszanak vele! Miként tanítsuk meg gyerekeinket a digitális eszközök használatának kultúrájára?
Roppant aktuális a kérdés, mivel
a nem megfelelő internethasználat, a netikett hiánya révén a kisiskolások
körében egyre nagyobb gondokat okoz a cyberbullying (kortársak zaklatása, kiközösítése, bántalmazása,
terrorizálása digitális eszközök segítségével, pl.: előnytelen, sértő
fényképek, videók közzé tétele valakiről közösségi portálokon stb.).

A megfelelő keretek, szabályok kialakítása nélkül, könnyen hozzászoknak a gyerekek,
hogy akár napi 4-5 órán keresztül tévét néznek, számítógépes játékokkal játszanak. Így jelentősen lecsökken a mozgással, fantáziajátékokkal töltött idő mennyisége.
A tévé, számítógép, érintőképernyős
digitális eszközök mindennapi életünkben folyamatosan jelenlévő, kétélű fegyverek. Egyrészről a gyerekek fejlesztésében
sokrétűen és kreatívan használható eszközök, másrészről azonban nagyon
veszélyes „fegyverek” lehetnek.
Ahogy, egy 12 hónapos csecsemőnek
sem adjuk a kezébe az ollót, hogy szabadon játsszon vele, fontos a fent
említett eszközök használatának szabályait is megtanítani a gyereknek.
- Mindig legyen szülői felügyelet!
- Szabjuk meg a kereteket!
- Ki veheti elő, kapcsolhatja be a digitális eszközöket? Pl.: csak anya, vagy csak apa veheti elő...
- Mikor lehet használni? Pl.: csak hétvégenként, csak szerdánként, vagy csak ha apa is otthon van…
- Mennyi ideig használjuk? Pl.: két rövid mesefilmet lehet megnézni, 20 percet lehet játszani...
- Hol használjuk? Pl.: a nappaliban, vagy a dolgozóban lehet, de a fürdőszobába, konyhába nem visszük be a táblagépeket…
- Pontosan mit fogunk vele csinálni? Beszéljük meg előre! Mindig legyen célja az eszközök használatának!
- Bármit is használunk, nézünk, játszunk, utána dolgozzuk fel az élményeket! Beszéljük a tanulságokról, készíthetünk rajzot, vagy akár el is bábozhatjuk, a lényeg, hogy egy újabb modalitásba helyezzük át élményeinket! Gondoljuk át közösen, a való világban milyen helyzetekben találkozunk hasonló élményekkel?

- Ne feledjük: A szülők a legfőbb modellek gyermekeik számára!
Ha egész nap szól a televízió a nappaliban, vagy otthon is sokat dolgozunk
laptopunkon, érintőképernyős telefonunkkal foglalkozunk, mintává válik
gyermekeink előtt ezeknek az eszközöknek a használata, természetszerűleg ki fogják
próbálni.
A digitális eszközök áthatják
élettereinket, szinte nélkülözhetetlenek mindennapjaink során. A technikai eszközökkel való találkozásra, azok célszerű, átgondolt alkalmazásra való nevelés az első pillanatoktól
kezdődően elengedhetetlen. Erre hívja fel a figyelmünket az a videó is melyen egy 1 éves kisbaba papír újságok lapozgatása során érintőképernyős
eszközök használatakor elsajátított mozdulatokkal kísérletezik.
Ezért
javasolni tudjuk, hogy a digitális élmények mellett bátran merítkezzünk meg az olvasás
gyönyöreiben és az
olvasott élmények érzelmi hatásaiban. Íme a kedvencünk:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése